Najbolje što se može dogoditi jednoj domaćoj seriji upravo se događa seriji Novine iza koje stoje producenti Nebojša Taraba i Miodrag Sila, redatelj Dalibor Matanić i scenarist Ivica Đikić. Priča je to o medijima koja podsjeća na stvarnost, iako se gledateljima već na početku serije daje na znanje da su svake sličnosti sa stvarnim osobama i događajima slučajne. Novine su oduševile gledatelje u Hrvatskoj, ali dobra stvar za ekipu koja je razvijala projekt stigla je izvana. Na New Europe Marketu koji u Dubrovniku okuplja profesionalce iz medijske industrije, producenti serije dogovorili su suradnju s izraelskim Keshetom koji je otkupio prava za globalnu distribuciju. Što znači da bi uz malo sreće Novine mogle postati i globalni hit.
Povodom tog međunarodnog uspjeha, razgovarali smo s Nebojšom Tarabom, producentom Novina.
Dobili smo priliku napraviti screening prve epizode na NEM-u u lipnju ove godine i to se pokazalo sudbonosnom odlukom jer je već poznata činjenica da NEM-u prisustvuju važni ljudi globalno iz industrije. Na screeningu je srećom bila i Keren Shahar iz Keshet Internationala i kliknulo je na prvu, tako da smo odmah uspostavili kontakt i vrlo brzo nakon NEM-a ponuđen nam je distribucijski ugovor. A uz to se javio i američki Keshet za američku adaptaciju, tako da je sada i ta stvar na stolu.
Upravo smo se vratili iz Cannesa gdje je na Mipcomu i počela globalna distribucija. Interes za Novine je velik i kroz nekih dva tri tjedna imat ćemo širu sliku o međunarodnoj distribuciji. Ali po reakcijama ljudi na Mipcomu, očekujemo dobru međunarodnu prodaju.
Mi smo na tržištu već 14 godina. Dosad smo napravili 16-17 projekata, od toga 5 dramskih serija i jedini smo specijalizirani za televizijsku produkciju. Nije lako zbog niza stvari. Činjenica je da se za svaku ambiciozniju produkciju morate osloniti na javni servis, s druge strane javni servis je strašno izložen političkim pritiscima, promjenama koje se događaju sukladno političkim promjenama, što ne bi trebao biti slučaj. I onda sve to ubija kontinuitet koji je u našem poslu izuzetno bitan. S druge strane imate komercijalne medije koji također nisu oslobođeni svoje društvene uloge koja u njihovom slučaju podrazumijeva i rad na razvoju neovisne produkcijske scene. Međutim oni vrlo vješto, unatoč zakonskim obvezama, uspijevaju nekako eskivirati svoje zakonske obaveze u tome smislu, oni su u pravilu u potpunosti okrenuti lakšim sadržajima koji nemaju tu dodatnu produkcijsku vrijednost, sukladno tome nemaju ni kvalitetu koja bi mogla značajnije iskoračiti na međunarodnom tržištu. To je po nama zaista šteta jer bi se uz malo volje, uz malo drugačijeg pogleda na stvari moglo napraviti puno. Tako da nije lako biti producent na hrvatskom tržištu.
Apsolutno! Mi smo već na Witfresh drami izlistani među petnaestak ovogodišnjih dramskih serija. Kada ste tako na kupu s drugim projektima, vidi se da ni po čemu ne zaostajemo za produkcijskim standardom tako da mislimo da uz malo sreće i dobrog koncepta možemo napraviti ono što su Skandinavci napravili sa svojom dramskom produkcijom unatrag pet, šest godina.
Novine su zamišljene kao trilogija. Da bi se ispričala cijela priča, trebamo još dvije sezone. Nadamo se da će to, s obzirom na sjajne reakcije na ovu sezonu, biti javnom servisu dovoljan razlog da nastavimo. Uz to razvijamo nekoliko dramskih serija. Neki od njih imaju naglašen europski koprodukcijski potencijal. Boravak u Cannesu nam je dosta pomogao po pitanju stvaranja novih kontakata, a vjerujemo da će nam i NEM u budućnosti biti dobro mjesto za dobivanje potencijalnih koproducenata. Radimo na četiri pet projekata.
Mi se nadamo da hoće jer u mlađoj ekipi imamo jako talentirane glumce. U prvom redu mislim na Gorana Markovića, Tihanu Lazović, Dajanu Čuljak, Olgu Pakalović. Mislim da bi im serija mogla otvoriti dosta toga.
I jedan i drugi su moji dugogodišnji prijatelji. Dugo smo radili na tome projektu. S obzirom da smo i Miodrag Sila i ja bivši novinari i urednici, uvijek nas je tematski intrigirao prostor medija. Sve ono što se događalo i događa u medijima, jedan strahovit pad, zahvalna je tema kojoj mi znamo prići iznutra. Ivica Đikić je prije četiri godine došao s idejom da bi trebalo napraviti nešto, imao je skicu i mi smo odmah reagirali pozitivno, rekli smo da je to nešto što bi trebalo raditi. Onda smo to počeli pomalo slagati. Kada smo došli u fazu da pripremamo projekt za natječaj na HRT-u, Dalibor Matanić se nametnuo kao prirodan izbor za redatelja. On i ja imali smo desetogodišnji dogovor da će on početi raditi serije onog trenutka kada dobije dobar tekst u ruke.